ارائه الگویی برای میزانسن برنامه های نمایشی تلویزیون بر پایه نگاره های کمال الدین بهزاد

پایان نامه
  • دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران - دانشکده هنر
  • نویسنده محمد قایلی
  • استاد راهنما احمد سفلایی
  • سال انتشار 1392
چکیده

در فرم برنامه های تلویزیونی عناصری چون اجزای صحنه، لباس و حالات شخصیت ها، رنگ، فضا وارتباط آنها با یکدیگر ومتنی که بر اساس آن پدید آمده اند تحت عنوان «میزانسن» قابل بررسی می باشند. این تحقیق ذیل مباحث «مطالعات تلویزیونی» و در زیر مجموعه مبحث «زیبایی شناسی تلویزیون» قرار دارد. این پژوهش با روشی توصیفی، اکتشافی و با مطالعات اسنادی منابع و پیمایش نگاره هایی از کمال الدین بهزاد، با تاکید بر «فرم»، به واکاوی مبادی سواد بصری و ریشه های تصویری در هنر ایرانی- اسلامی می پردازد به گونه ای که قابل بازنمایی در مدیوم های امروزین یعنی تلویزیون باشند. این پژوهش منجر به مطالعه عناصر میزانسن از جمله اجزای صحنه، لباس و حالات شخصیت ها، رنگ و فضا در نگاره های کمال الدین بهزاد شد. نگارنده پس از بررسی های به عمل آمده به این نتیجه رسید که شیوه های بیان تصویری در نگاره های کمال الدین بهزاد می توانند در میزانسن برنامه های نمایشی تلویزیون استفاده شوند. ارتباط بصری عناصر دراماتیک مرتبط ،تضاد بصری در خدمت روایت ،ترکیب بندی روایی ،اخلاق گرایی بصری ،نوع پوشش منتج از متون اسلامی ،پیوستگی فضا و شخصیت به عنوان وجه الهی با حفظ مراتب ،ایجاد بار بیانی با محرک رنگی در فضای خنثی ،ایجاد حس انتظار وپیشگویی نمای بعدی از جمله مواردی است که می تواند بخشی از الگوی میزانسن برنامه های نمایشی تلویزیون را تشکیل دهد .

منابع مشابه

مفهوم و جایگاه «فضا» در سه نگاره از نگاره های استاد کمال الدین بهزاد

هدف اصلی این پژوهش، بررسی مفهوم و جایگاه «فضا» در نقاشی ایرانی دوره تیموری1 و تفسیر قواعد و ضوابط حاکم بر آن ها در آثار استاد کمال الدین بهزاد است. در این پژوهش، ساختار بصری سه اثر از معروف ترین نگارگری های ایرانی دوره تیموری بررسی و تحلیل شده است که فضای معماری را تصویر کرده اند. با توجه به اینکه مکتب هرات2 نقطه اوج نقاشی ایران محسوب می شود و در این مکتب به فضا های معماری و شهری بسیار توجه شده...

متن کامل

بررسی تزئینات معماری اسلامی در نگاره های کمال الدین بهزاد

بسیاری از نگارگران به طور معمول، از فضاهای واقعی و عینی برای طراحی آثار خود استفاده کرده اند و متناسب با موضوع اثر، از فضاها و تزئینات معماری بهره برده اند . با توجه به تعداد زیاد این گونه نگاره ها ، در این مقاله سعی شده تا به بررسی و مطالعه برخی از نگاره های کمال الدین بهزاد در مکتب هرات و صفوی ، که در آنها تزئینات معماری اسلامی وجود دارد ، پرداخته شود. آیا بهزاد با دیدن آثار معماری معاصرش ، ف...

15 صفحه اول

بازشناسی تناسبات طلایی در نگار ه های کمال الدین بهزاد(مطالعه موردی: نگاره ساخت مسجد جامع سمرقند)

در چگونگی آفرینش فضاهای معماری در نگارگری ایرانی عوامل متعددی تاثیر داشت هاند. در دوره تیموریان کمال الدین بهزاد با به خدمت گرفتن کلیه مبانی تصویری، فضاهای معماری بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. در نگارگری های بهزاد، اصول خاصی است، جایگاه ویژه ای » نسبت طلایی « بر صحن هپردازی فضا حاکم بود و عناصر معماری براساس این ضوابط که همان اصل داشت هاست. درنگاره ساخت مسجد جامع سمرقند، خطوط به قسمت خاصی از مرا...

متن کامل

بررسی شاخصه های بصری در آثار کمال الدین بهزاد مطالعه موردی: اثر (سماع درویشان)

هنرمندان ایرانی در طی دوره‌های متمادی، با ذوق مهذب و پالودة خود هنرهایی آفریده‌اند که در آن واحد هم حسی و هم معنوی است. در نگارة (سماع درویشان) از آثار کمال‌الدین بهزاد، لایه‌های مجهولی وجود دارد که تحلیل و تفسیر این لایه‌های پنهان و مجهول هدف این پژوهش است. فرض براین است که با دیدگاه مبانی هنرهای تجسمی و طراحی لباس می‌توانیم بین مفاهیم فرم، مضمون، ترکیب‌بندی و رنگ در نگارة (سماع درویشان) رابطة...

متن کامل

مطالعه هندسه پنهان در ساختار صوری نقاشی ایرانی با تاکید بر نگاره های کمال الدین بهزاد

مطالعه درباب اینکه چگونه نگارگران به ترکیبی از عناصر بصری بر پای? منطق ریاضی، در ترسیم فضاهای نگارگری ایرانی دست یافتند و چیستی ترکیب های دربردارند? عناصر موجود، مباحثی است که بر پای? پژوهش در مفاهیم بنیادی و نظری فضاهای هندسی در علم ریاضیات و رابط? آن با هنرهای تجسمی و نیز قوانین بصری در طول تاریخِ طرح ریزی و پیکره بندی ساختار نگارگری ایرانی، با تحلیل اثر از منظر هندسی صورت پذیرفته است. بررسی م...

بررسی ابعاد مدیریت هنری کمال الدین بهزاد

یافته های این تحقیق حاصل پژوهش های میدانی ‘ تجربی و تخصصی نویسنده در رشته گرافیک و مطالعه کتابخانه ای و تاریخی بوده و به روش تحلیلی و تطبیقی سعی در توصیف ابعاد مهم مدیریت هنری کمال الدین بهزاد در دوره طلایی تاریخ هنر ایران را دارد. هدف از این تحقیق بررسی شیوه و الگوی مدیریت هنری کمال الدین بهزاد است . فرضیه های تحقیق عبارتند از : 1- شرایط تجربی و هنری کمال الدین بهزاد متناسب با تصدی مدیریت هن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023